Den komplette 4MAT Model
Når elementerne og teorierne for opfattelse, proces, læringsstile/ kommunikationstyper og hjernehalvdele kombineres har vi rammen for den komplette 4MAT model. Modellen understøtter alle læringsstile og kommunikationstyper, idét den tager udgangspunkt i både højre og venstre hjernehalvdelsstrategier indenfor de fire faser af lærings- og kommunikationsprocessen:
1 - at skabe mening
2 - at konceptualisere
3 - at udvikle færdigheder, afprøve og finjustere dem
4 - at anvende færdighederne og perspektivere dem
Design af undervisning og formidling
Procesværktøjet - hjulet med de otte fokusområder - udgør således et helt unikt værktøj til at designe undervisning, kommunikation og formidling på en måde der imødekommer alle læringsstile og kommunikationstyper.
Udvikling i virksomheden
Da 4MAT metoden både indeholder en procesmetode og en typologi kan den dække mange af virksomhedens udviklingsområder. Eksempelvis er den velegnet som udgangspunkt for teamudvikling, individuel udvikling og udvikling med fokus på helt konkrete områder som eks. salg, service og produktudviking. Den fælles referenceramme skaber endvidere grobund for bedre trivsel, forståelse og samarbejde på tværs af organisationen.